معیار |
||||||
|
امامساله رجعت.رجعت مثل قیامت نیست.قیامت از ضروریاتاسلام است و اگر کسى منکر قیامت باشد اصلا نمىشوداو را مسلمان شمرد و در ردیفمسلمانان نیست.مساله رجعت به این شکل نیست،تازه کسانى که معتقد هستند مىگویند که از ضروریات و مسلماتمذهب شیعه است.از مرحوم آقا شیخ عبد الکریمهم که راجع به شریعتسنگلجى(که منکر رجعت بود) سؤال کردند، گویاجواب داده بود: نه، از ضروریات اسلام نیست، و شایدگفته بود از ضروریات شیعه هم نیست.ولى البته شاید در علماى شیعه یک نفر، دونفر هم نمىشود پیدا کرد که رجعت را انکار کنند.
آنهایى هم که قائلبه رجعت هستند، بعضى به سبک محدثین همین طورمعتقدند که عینا مثل قیامت مىشود، یعنىواقعا همین مردهها از همین خاک زنده مىشوند.
عدهاى دیگر که یکى از آنهامرحوم فیض کاشانى است (1) [طور دیگرىمعتقدند].
دیگران اصلا در مقامتوجیه برنمىآیند، مىگویند به ما گفتهاندرجعت، ما هم مىگوییم رجعت، ما چه مىدانیمکیفیتش چگونه است؟بحثىنمىکنند.ولى مثل مرحوم فیض معتقد هستندکه رجعت نظیر این چیزى است که امروز علماى ارواح مىگویند.اینحرف علماى ارواح تا چه حد درست استیا نادرست،به جاى خود، ولى نظیر این است که مىگویند مثلا مشاهده شدهکثیرا که یک نفر در حال بیدارى، روح میتى را بهصورت یک شبح و یک جسم خاص رقیقى که با این جسمها فرق داشته [حاضر]کرده و آنرا دیده است.اگر حرف اینها را قبول نکنیم، نظیراین را اهل مکاشفه زیاد گفتهاند.اهل مکاشفه زیاد ادعا مىکنند که ما در حالىکه در حال خاصى از مکاشفه هستیم ارواح مؤمنینرا مشاهده مىکنیم و مىبینیم، مىآیند و با ما حرف مىزنند.
یک وقتى همین جا نقلکردم که از مرحوم آقا سید جمال گلپایگانىاز این قضایا زیاد نقل مىکنند(واقعا هم مرد فوقالعادهاى بود)کهاز آن جمله من از پسرشان پرسیدم، گفت اتفاقامن خودم آنجا بودم(ایشان واقعا مرد خیلى پاک و وارستهاى بوده)که پدرمبعد از نماز شب به من گفت: برو ببین آقا شیخ محمدحسین فوت کرده (2) ؟گفتم: چطور؟گفت: برو تحقیق کن.رفتمتحقیق کردم، دیدم همان شب در همان لحظات قبلفوت کرده.قضیه چه بود؟[پدرم]گفت: من در قنوت نماز وتر، مرحومآقا ضیاء را دیدم در حالى که مىآمد.گفتم: کجامىروى؟گفت: آقا شیخ محمد حسین فوت کرده، من به تشییع جنازه او مىروم.
نظیر اینها را البتهاهل مکاشفه زیاد ادعا کردهاند.در اخبار و احادیثما هم این چیزها خیلى زیاد است.نمىخواهم بگویمهمه آنها درست است ولىاینقدر زیاد است که دیگر همه را نمىشود رد کرد.یکنمونهاش را مىگوییم که وقتى حضرت زهرا(س) مىخواستند به دنیا بیایندو زنهاى اهل مکه از کمک کردن به حضرت خدیجه(س)
.............................................................. 1.فیضکاشانى یک مرد ذوحیاتین است، یعنى هم یک مردمحدث فقیهى است و گاهى در آن کار محدثى و فقاهتش هم خیلى قشرى مىشود، و هم ضمنا یکمرد حکیم و فیلسوفى است.یک مرد ذو جنبتین است. 2.مرحوم آقا ضیاءعراقى و مرحوم آقا شیخ محمد حسین اصفهانى هر دواز علماى طراز اول بودند و به فاصله یک هفته رحلت کردند.
امتناعکردند، چهار زن آمدند آنجا براى اینکه به او کمکبدهند.پرسید: تو کى هستى؟یکى گفت: من حوا هستم،دیگرى گفت: من آسیههستم، دیگرى گفت: من مریم هستم و...اینها همانتجلى کردن و ظاهر شدن روحهاست با بدنهاى مثالى در این دنیاى مادى،که اگر حرف علماى ارواح - که امروز ادعا مىکنند- راست باشد، این یک تایید علمى است بر آن چیزى که اولیاىدین یا اولیاى عرفان و مکاشفه گفتهاند.
اشخاصىمثل مرحوم فیض کاشانى معتقدند رجعتى که درآینده خواهد شد، نه این است که مردهها از قبر زندهمىشوند، بلکه معنایش ایناست که در یک وضع خاصى عدهاى از ارواح - به همینشکلى که عرض کردم - در این دنیا ظاهر مىشوند.
افرادى مثل مرحوم شاهآبادى(که در تهران بود و مرد باذوقى بود)و بعضىافراد دیگر معتقدند بسیارى از موارد که در قرآن نام ملائکه آمده، اینهاهمان ارواحاند نه ملائکهاى که از سنخ انساننبودهاند.مثلا قرآن تصریح مىکند که در جنگ بدر یا جنگهاى دیگر گروهىاز ملائکه به نصرت مؤمنین آمدند.عدهاى اینطور مىگویند و به نظر من حرفشان درست است(قرآن هیچ وقت قولنداده ملائکه را تعریف کند و بگوید چیست.ملائکهدر قرآن گاهى اساسا با قواى طبیعت تطبیق مىشود، گاهى شامل یکملک مقرب مثل جبرئیل مىشود، و گاهى موجوداتىاست در همین دنیا که از چشم ما مخفى است، به قول امروزیها دو بعدى یا ششبعدى و هفت بعدى است که ما نمىدانیم، و احیانابه ارواحى که در این دنیا ظاهر مىشوند اطلاق مىشود).عقیده عدهاىاین است که در جنگ بدر آن ملائکهاى که قرآنمىگوید چهار هزار ملائکه آمدند که شما را یارى کنند - که یارىشان هم به تعبیرقرآن فقط براى تقویت قلب بود نه یارى عملى- اینها انسانهایى بودند که آنها را رجعت داده بودند اما رجعت به این معنا، یعنى آنهایى بودندکه از دنیایى دیگر در این دنیا ظاهر شده بودند.
بنابراین،مساله رجعت با مساله قیامت فرق مىکند.اولاخود مساله رجعتیک مساله صد در صد[ضرورى]نیست مثل قیامت.ثانیاکیفیت رجعت با کیفیت قیامت فرق مىکند، چوندر کیفیت قیامت در قرآن تصریح شده که حشر از قبور مىشود ولى ما در باب رجعت چنینحرفى را نداریم.بعید نیست که به این شکل باشد.
- بین این آیه: «و من ورائهم برزخ الىیوم یبعثون» و اینکه به آن مؤمن آل یاسینفرمود:
«قیلادخل الجنة» چطور مىتوان سازگارى داد، در حالىکه مىدانیم این جنت، جنت بعد از برزخ است، چطور بهاو گفته شده وارد بهشتشو،در حالى که از فعل امر فوریت فهمیده مىشود؟ استاد: در قرآنتنها جنت مطرح نیست، جنات مطرح است و حتى بعضىاز اینها با یک مضافالیههایى: «جنتخلد» ، «جنت عدن» مطرح است.دریک آیه قرآن «جنتى» آمده که از آن به «جنة الله»تعبیر مىکنند که دیگر مافوق اینهاست.از مجموع آیات قرآن مىشودفهمید که جنتیک جا نیست که مخصوص به آخرتباشد.حدیثى را شیعه و سنى نقل کردهاند که پیغمبر فرمود: «القبر اما روضة من ریاض الجنةاو حفرة من حفر النیران» (1) و اخبارتصریح مىکند قبر یعنى همان برزخ، برزخ یعنى همان قبر.
.............................................................. 1.بحار، ج 6/ص 275.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
پدر سنگدل
اصلاح نفس، رمز موفقیّت در زندگى
لذت دنبال نون دویدن!
ارزش و ثواب آیة الکرسى
کوچه عاشقی
سنگ درمانی
گل
محمد مصدق
محمد بلخی
چهارشنبه سوری
[عناوین آرشیوشده]
[ خانه :: پارسی بلاگ :: مدیریت:: پست الکترونیک :: شناسنامه]
تعداد بازدید:48411 |
||
امروز:22 دیروز :41 |
||
پیوندهای روزانه
|
||
درباره خودم |
||
لوگوی خودم |
||
|
||
آرشیو |
||
اشتراک |
||
|